Ruitensproeiervloeistof (winter)

Gepubliceerd op 8 november 2021 om 14:33

Elk jaar krijgen wij weer mensen in de winkel die zodra het gevroren heeft het ruitensproeiervloeistof reservoir bevroren hebben, en vragen dan wat ze kunnen doen. De oplossing op dat moment is vaak dat je de auto eigenlijk ergens binnen moet neerzetten (garage) Het overkomt ons op dat moment, en vaak zijn we er niet van bewust dat we vaak nog zomers vloeistof gebruiken waar geen vorstbeveiliging inzit. 

Meestal zit er dus zomervloeistof in het reservoir als we de herfst en de winter ingaan, dan gebruiken we het meest de ruitensproeier (vieze wegen door regen, zand, pekel, sneeuw enz.) Zomers gebruiken we relatief gezien veel minder de ruitensproeier.

 

Het is dus aan te raden om in de herfst het ruitensproeiervloeistof niveau bij te vullen met winter ruitensproeiervloeistof, ook als hij nog niet helemaal leeg is. We voorkomen hiermee dat als de eerste vorst zijn intrede doet dat alles bevroren raakt, en dat vooral het reservoir kapot vriest.

 

Wat is nu het grote verschil tussen zomer en wintervloeistof.

Buiten de kleur om welke bij zomervloeistof vaak geel of roze is, is deze bij wintervloeistof vaak blauw van kleur. In zomer ruitensproeiervloeistof zit vaak een toevoeging welke vliegenkot beter verwijderd.

Bij winterruitensproeiervloeistof zit er vaak een toevoeging bij van ethanol of methanol, voor professioneel gebruik is dit al niet meer toegestaan. Een goed alternatief is Glycol, dit gaat ook vaak tot een vorstbeveiling tot ongeveer -20. Tevens is Glycol vriendelijker voor de rubbers van onder andere de ruitenwissers en raamrubbers.

Dus kort samengevat, zorg dat voor de vorst zijn intrede doet u zowel de ruitensproeiervloeistof bijvult met wintervloeistof met Glycol. Zo voorkomt u problemen van gescheurde reservoirs etc.

De winterartikelen liggen weer voldoende bij ons op voorraad, zodat u weer voorbereid en veilig in de winter de weg op gaat.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.